onsdag 30 mars 2016

Stäng ute bruset

Påsken har passerat och jag kom ihåg ett samtal jag hade med en släkting för några påskar sedan. Året var 2013 och vi pratade aktier. Vid den tidpunkten hade han inga akter alls kan tilläggas. Lite trevande samtal om bolag, jag har alltid svårt att prata om mina intressen, speciellt eftersom jag vet att jag kan nörda ner mig rejält och tappa/skrämma folk på vägen. Så har det alltid varit. I vilket fall så nämnde han att han kunde mycket väl tänka sig att investera i ett litet teknikföretag som tex. Apple.

Om jag inte har helt fel så var Apple var vid den tidpunkten världens största företag sett till börsvärde, i vilket fall ett av de större. Jag tog dock fasta på hans rek. Ser gärna att jag äger aktier i de bolag vars produkter jag använder. Vid tidpunkten för påsken hade jag sedan länge haft både iphone, airport extreme och en macbook hemma. Så varför inte äga det jag använder?

Ser jag tillbaka på historiken så gjorde jag några köp i mitten av april 2013, något under hösten och jag sålde sedan av allt i oktober samma år.  Varför sålde jag? Den enkla anledningen var att jag inte klarade av att höra om nyheter som "Android tar marknadsandelar", "Nu dyker aktien" och "iPhone säljer sämre". Det var så mycket härj i nyhetsflödet att jag inte orkade äga aktien något mer. Sett till hur kursen står idag så hade det varit en bra affär att behålla. Om tio år tror jag det är en ännu bättre affär.

Vad vill jag säga med det här? Ibland kan det vara bra att stänga av nyhetsflödet och bara fokusera på det stora. Inte grotta ner sig i vad förståsigpåare tycker och tro på sin egen insikt. Varför köpte jag från första början? Jag trodde att på några års sikt att det skulle vara en bra affär. Men jag klarade bara av att äga ett halvår.

Idag äger jag inga aktier i Apple.

6 kommentarer:

  1. Håller helt med dig i vad du säger. Det är väldigt svårt att tänka långsiktigt och rationellt med det snabba informationsflöde som finns idag. Ibland måste jag stoppa mig själv för att inte köpa och sälja samma aktie flera gånger i veckan.

    Jag tror att vi hade varit bättre investerare på typ 50-talet, när man fick tillgång till nyheter max 1 gång per dag :)

    /BörjarOm
    https://jagborjarom.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja, verkligen. Ibland kanske de där 1 kronas courtagen inte är så bra sett ur ett långsiktigt perspektiv.

      Radera
  2. Att få tyst på bruset vore ju toppen såklart. Det som gör det en smula krångligare för en nybörjare som mig är att jag faktiskt måste lyssna på bruset och försöka sortera i det. Ibland önskar jag man kunde tanka kunskap som i the Matrix så kunde man basera alla sin beslut på sin egen kunskap:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nuförtiden försöker jag ta reda på personerna bakom bruset. Speciellt när det gäller Seeking Alpha - där både du och jag skulle kunna skriva för ifall vi fick lust. Så det kan vara både högt och lågt.

      Radera
  3. Hmmm Seeking Alpha? Berätta gärna lite mera:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. seekingalpha.com är klart största siten jag hittat för info om amerikanska aktier. Har deras app och lagt in mina innehav i portföljen så jag får info om de bolag jag äger direkt i telefonen.

      Mycket content är communityskapat så vi skulle kunna skriva för den om vi ville. Det som krävs är bra engelska och bra kunskap om bolag. Tror man får $35 per artikel som start.

      Radera