onsdag 2 mars 2016

Den tysta revolutionen

Daniel Investerar hade en intressant blogpost om transaktionskostnader. Detta fick mig att fundera på något som jag tänkt på ett tag men som det inte talas så mycket om. Vi är mitt uppe i en stor revolution när det gäller transaktionskostnader. Revolution kanske är lite dramatiskt, men det är ändå stora förändringar som skett när det gäller aktiehandel och möjligheterna till att börja.

Jag har lite dålig koll på börsposter men enligt denna di artikel så togs det förfarandet bort i oktober 2008. En börspost innebar att man behövde köpa ett visst förutbestämt antal aktier i ett bolag. Som di artikeln nämner så om kursen låg på 100kr så behövde man köpa 200st. Vilket ger ett inköpspris på 20 000kr. En summa som de flesta i Sverige inte har på sparkontot.  (Lite googlande säger att man kunde kanske köpa i mindre poster?)

För fem år sedan var courtaget fortfarande kring 100 lappen hos storbankerna och hos Avanza fanns det möjlighet att köpa för 39 kr. Idag är courtaget 1 kr hos nätmäklarna. 

Kortfattat - för 10 år sedan behövde du 20 000 kr för att köpa aktier. Idag behöver du en hundralapp. Det är ganska stor skillnad. Idag kan verkligen vemsomhelst ha möjlighet att äga en del av ett bolag. Du behöver inte ha en lön på 50 000 kr månad utan kan du spara undan 100 kr månad kan du vara med. Jag tycker det är en ganska vild utveckling som det inte talas mycket om alls.

Man kan kanske tycka att det är onödigt att köpa aktier för bara 100 kr men någonstans måste man börja. Att spara lite är i mitt tyckte bättre än att inte spara alls. Beteendet i sig kommer nog att leda till mer positiva saker än de 12 kr per år som skulle gå till courtage.

Det som är ännu mer intressant är att det är kapitalet som med hjälp av ny teknik själva möjliggjort detta. Inte någon folkrörelse.

Den svenska utdelningssäsongen börjar nu och snart lär vi återigen se snyftartiklar om att de stora bolagen delar ut jättebelopp till ägarna. Men det är inget som hindrar dig från att bli ägare. För under 200 kr kan du bli ägare till en av storbankerna och få ta del av utdelningen du med.

Sen kanske inte alla människor ska köpa aktier. Men att alla kan ha möjlighet att göra det ser jag som något positivt.



1 kommentar:

  1. Hej Sparaspendera!

    Jag håller med dig i allt du skriver! Verkligen fantastiskt att kunna handla dessa små poster hos både Avanza och Nordnet. Det gör det inte bara möjligt för småsparare att kunna köpa aktier, det ger också en helt ny möjlighet att kunna sprida sina olika inköp i olika aktier och därmed sprida risken!

    Må väl!

    /Utdelningsstugan

    SvaraRadera