onsdag 16 mars 2016

Orangea kuvertet och vad jag behöver spara

Nu på våren får de flesta det orangea kuvertet hem i brevlådan. Jag får inget längre då jag avsagt mig utskicket. Det går att läsa på nätet istället.

Men bara för att jag inte får det i brevlådan betyder inte att jag är ointresserad. Tvärt om. Jag tycker pension är ett mycket viktigt ämne. Speciellt när min generation, 70-talisterna och även 80-talisterna, är i mångt och mycket helt ointresserade. Ofta när diskussionen kommer upp så blir det kommentarer som "Det blir ingen pension, så det är ingen ide att bry sig". Trist tycker jag. Det är just därför man ska bry sig. Införskaffa sig kunskap och kunna påverka. Speciellt när PRO och andra intresseorganisation för pensionärer drar i våran kommande pension. En sänkning av ppm insättning från 2.5% till 2% låter lite. Men det handlar om en sänkning med 20%! Vilket påverkar våran framtida ppm något enormt.

Prognosen för mig är att jag får ut 48% av nuvarande lön ifall jag går i pension vid 65. Det är inte direkt uppmuntrande. Privat pensionssparande inräknat. Funderade på hur mycket kapital jag behöver för att få ut samma lön som idag. Började med att öka det privata pensionssparande med 300 000 kr. Inte mycket skillnad. Lade på en 3a i början började det närma sig och tillsist så landade jag på 3.5 miljoner i privat pensionssparande för att motsvara samma lönenivå som idag.

Jag har ungefär 25 år kvar tills jag är 65 år. Med hjälp av z2036 sparkalkylator deluxe får jag fram att jag borde få ihop 3.5 miljoner kronor om jag sparar 5000 kr per månad i 25 år. Det är bara att börja helt enkelt!

Nu blir det här ganska mycket att jämföra äpplen och päron då det jag sparar ihop privat är med redan skattade pengar och pensionsprognosen är med oskattade. Det ger endock en fingervisning om hur mycket kapital som krävs.

Hur tänker ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar