tisdag 15 mars 2016

Godis för 52 kr om dagen

Det har varit ett socker och etik tema i min lilla bloggvärld senaste veckan. Pengaregnet såg dokumentären Sockerfilmen. Att Välja Lycka köpte in Cloetta och Riskminimeraren skrev om etik och moral när det gäller aktier. Jag tänkte inte orda så mycket om det utan tala mer om personliga saker.

Lyxfällan

Senaste lyxfällan handlade om en familj som spenderade 19 000 kr om året på godis. Nu har jag såklart inte hunnit se det avsnittet så jag vet inte så mycket mer om deras situation. Men 19 000 kr om året blir 365 kr i veckan eller 52 kr om dagen på godis.

Jag är imponerad! Speciellt med tanke på att jag själv har så otroligt svårt för att handla godis. Varför då kan tyckas? Det finns godis i varenda mataffär och flera hyllor dessutom. Eller så kan man köpa på nätet. Saken är den att när jag väl kommer till godishyllan är jag så trött på att handla att jag inte orkar bry mig. Jag blir mest äcklad och stressad av all mångfald. Det finns så stort utbud att min hjärna stänger ner av alla val som ska göras. Så var det även innan jag handlade med en liten bredvid. En liten som redan vid mejerihyllan har gett upp lusten att vara med. Snål är jag också, kan inte förmå mig att betala 14 kr för en liten chokladbit eller köpa 3 för 25 kr i tidningsbutiken. I sånna lägen försöker jag hitta en matbutik och handla en frukt.

Jag älskar dock godis. Finns det tillgängligt hemma så äter jag tills det tar slut. Kanske tur att jag har en inbygd spärr annars kanske det blev lyxfällan.

TIdningar

En annan kategori av produkter jag ej kan köpa eller har svårt att köpa är tidningar. Det finns ett gigantiskt utbud hos Pressbyrån. Men inget tilltalar mig. Jag har inget intresse av bilar eller tatueringar. Mattidningar känns onödigt för jag hinner aldrig läsa varken Hemköp eller ICAs medlemstidningar. Filmtidningar fokuserar på fel film. Jag borde ge en aktietidning en chans för att se om det är något som kan attrahera. Eller så kanske de bloggar jag följer ger mer än tillräckligt med information. Serier har jag lovat mig själv att aldrig börja med. Jag vet att min Pokemon 'gotta catch them all' ådra kommer att slå in och så sitter man där efter 2 år och undrar vad man ska göra med allt papper.

Tidning jag en gång i tiden köpte
Allt detta kan tyckas vara lyxproblem. Att jag inte borde inte klaga. Jag spar pengar genom att jag inte är intresserad. Hur känner ni? Är det något som ni skulle vilja konsumera men som inte går för utbudet inte finns där? Evigt säkra aktier med 10% direktavkastning och 10% utdelningstillväxt kan man alltid drömma om.

1 kommentar:

  1. Fasen va kul att bli omnämnd i ett blogginlägg. Det är första gången för mig så ett stort tack till dig!:)

    Tidningar kan jag bara hålla med dig om. Värre pengaförstörare är svårt att hitta. Dyra i inköp och tappar sitt värde omedelbart. Jag har själv varit nyfiken på någon börs/aktie tidninng men valt att avvakta och försöka ta del av den information som ges på nätet alldeles gratis.

    Ha det fint!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera