söndag 6 mars 2016

Att våga ta risk

Mycket har hänt i mitt liv de senaste tio åren. Nya förhållanden och liv har skapats. Karriären gått framåt, lönen ökat och boenden bytts. Jag har fått en större ekonomisk insikt. Kanske nördat ner mig lite för mycket. Men så är jag - svårt att gå in för något halvhjärtat.

För tio år sen gjorde jag det största misstag man kan göra. Att inte våga ta någon risk. Jag bodde ensam i hyresrätt, sparade knappt någonting  och visste nog inte hur mycket pengar som behövdes för att dra runt mitt liv. Saknade helt en budget.

Vid en kontakt med med min dåvarande bank tyckte de att jag borde månadsspara. Med all rätt. Men jag kunde bara förmå mig att spara 200kr i månaden. Mer vågade jag inte. Jag trodde pengarna skulle försvinna eller något liknande. Ironiskt nog spenderade jag omkring 2500kr i månaden på film och musik. Dessa pengar har försvunnit. Resultatet blev flyttkartonger med media som jag idag försöker sälja av. 

Tillbaka till det där med risken. Jag var snart trettio, ensamstående i hyresrätt. Med ett yrke där jag nog inte behövt vänta allt för länge ifall jag blev av med jobbet. Den enda jag behövde försörja var mig själv. Skulle kylen i lägenheten gå sönder eller något annat för den delen så var det bara att ringa och tjata på hyresvärden. Alltså, det fanns inget behov av att buffertspara till låg ränta. Maximalt kan nog en månadslön behövas som buffert i detta läge i livet. Men jag hade allt sparande i bankens korträntefond. Ok, det var inga miljoner men kanske fyra månadslöner. De pengar som fanns kvar på kontot efter att lönen kom brändes på media av olika sort. 

Det krävdes en finanskris och en ny arbetskamrat med aktieintresse för att få mig att vakna upp. Mer om det senare.

Kunde man gå tillbaka i tiden och träffa sig själv skulle jag nog sagt något i stil med, "Försök att spara 10% av lönen direkt varje månad. Tänk dig att du bara ska leva på 90% av lönen. Rör inte dessa pengar på tio år. Eller använd när du verkligen behöver de som till exempel vid ett bostadsköp. Du kommer att märka artt pengarna räcker till.".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar