fredag 29 april 2016

Leker lyxfällan

Lönedag är passerad. För mig som lever på bidrag, föräldrapenning, droppar pengarna in den 27e varje månad. I samband med lönen är det såklart även dags att betala räkningarna. Alla ska med och ha sin del av kakan.

Som jag skrev tidigare i Att leva på halva lönen så har jag nu börjat leva på en tredjedel av lönen. Nu börjar det märkas. När jag summerar månadens utgifter och drar av mot inkomster saknas det ungefär 500 kr.  Detta var en ny erfarenhet. Sparkvoten för april blir således negativ!

Jag är dock tacksam att jag har tänk på pengar innan och förberett mig inför denna situation. Det finns  en buffert att ta ifrån. Jag tänker på alla de som lever såhär varje månad. Hur klarar de av situationen? Jag som inte sitter på pottkanten tycker det är jobbigt fast det inte alls går någon nöd på mig. Det måste vara extremt stressande att vara i denna situation varje månad.

Jag slås även av hur viktigt det är att spara minst 10% av lönen varje månad. Den regniga dagen kan alltid komma när man minst anar det. Det tar bara 10 månader sen har du en månadslön på sparkontot.

Likt lyxfällan är handlingsplanen just nu är att få tummen ur och lägga lite mer energi på mitt Rensa ut projekt. Mars var en katastrof med noll utlagda objekt för försäljning. April kommer att bli lite bättre. Men fortfarande finns det massor av saker att rensa ut.

Hur som helst, maj blir en spännande månad för plånboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar