lördag 30 april 2016

Avanza utökar superlånet

En trevlig överraskning kom igår kväll. Från att ha varit ungefär 30 stycken aktier som ingick i superlånet så är det nu 300 stycken. Tidigare var det bara svenska bolag, numera igår även aktier från våra nordiska länder samt USA.

För mig innebär det att jag med mina Project 60k innehav fick utökat lånebelopp på ungefär 17 000 kr. 7 av 11 bolag ingår nu i superlånet. Det är ju trevligt med en större kreditlina ifall jag behöver. Castellums nyemission är något jag direkt tänker på. Just nu vill jag inte öka min belåning för jag tycker den ligger på lite hög nivå sett till beloppet men nu blev lånet lite säkrare.

Jag noterade även att ett antal bolag jag äger i min IPS ingår i superlånet såsom Clas Ohlson, Balder Preff, ICA Gruppen, Berkshire Hathaway, & Byggmax. Nu kan man tydligen inte belåna sin IPS, men det skulle ökat krediten med några tusenlappar. Om inte annat är det ett bevis på att jag har valt "säkrare" bolag?

För det är väl så man kan se på Avanzas lista över bolag som ingår i Superlånet? De skulle inte lägga till ett bolag som går i konkurs nästa år. Visst, de kan göra fel de med men på något sätt känns det som att man får ett par extra ögon på sin investering. Sen är det givet att det kanske finns bättre ställen att lägga sin pengar. Tidigare har jag tittat på förändringar i belåningsgrader, speciellt på de bolag som går från 20% till 40% belåningsgrad. De är ofta fortfarande små och utvecklas men går till  "säkrare". Jag har dock inte hittat något att investera i där jag börjat titta där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar