fredag 26 juni 2015

Tankar om uthyres

Är på semester i föräldrahemmet. Läser lokaltidningen som mina förldrar fortfarande köper då de bestämt vägrar internet. I köp/sälj delen fann jag under uthyres ett partytält vilket fick mig att återkomma till en fundering jag haft ett tag. Jag har länge tänkt på att man borde skaffa något för att hyra ut. Då talar vi inte om lokaler, lägenheter eller garageplatser. Vilka alla ger bra avkastning men som kräver större initialt kapital, utan saker som inte kostar så mycket att köpa in.

Stolar och bord för fester har jag tidigare funderat på. Det som talar emot är att man måste stå för frakt ut till kund. Detta kräver i sin tur att man har en mindre lastbil. Man kommer konkurera med redan etablerade företag. Varför ska kunden välja mig om det redan finns företag som kan lösa stolar, bord samt övrig festutrusning? Min amibiton är att inte starta en rörelse där jag måste jobba 24/7 utan bara ha något som en semi passivt inkomst.

Andra egenskaper som produkten för uthyrning bör ha är att det bör vara en "död" produkt. Bäst av allt vore om man kunde hyra ut sten. En sten är en sten. Möjligtvis kan folk klaga på färgen men oavsett om det regnar eller är sol ute så är stenen fortfarande en sten och fungerar som en sten ska fungera. Saker som använder elektronik och behöver montering leder alltid till support och då blev det inte längre så semi passivt.

För att det ska vara en produkt som folk kan tänka sig hyra bör det vara en sällanköpsvara. Något som används i hushållet en gång per år eller mindre. Gärna en produkt som man måste ha eller något som är kopplat till lyxkonsumtion. Helst hade det varit bra om man själv är nyttjare av produkten någon gång per år. Detta skulle dåkunna motivera ägandet ifall man inte lyckas hyra ut den på ett tag.


För att se vad andra personer kan tänkas hyra ut så gjorde jag en  "uthyres" sökning på Blocket. (Finns det någon annan tjänst? En hyra / önskas hyra site för saker som inte innefattar boende hade i detta läge varit guld värt. Kanske är det man ska fokusera på istället.) Nåväl, i skrivande stund ger uthyres 2887 träffar. Tar vi bara med privatannonserna för att slippa få Blocket Jobb träffar så hamnar vi på 1267 annonser. Fördelat på kategorier ser det ut som följer,

307 Bygg & Trädgård
245 Båtdelar & tillbehör
147 Hästar & Ridsport
70 Lokaler & Fastigheter
58 Båtar
45 Tjänster
38 Affärsöverlåtelser
38 Bildelar & Biltillbehör
34 Lastbil, Truck & Entreprenad
31 Lägenheter
30 Sport & Fritid
25 Möbler & Heminredning
25 Övrigt
23 Husvagnar & Husbilar
17 Djur
17 Villor
12 Musikutrustning
10 Fritidsboende
10 Inventarier & Maskiner
9  Cyklar
9  Verktyg
8  Husgeråd & Vitvaror
8  Resor
7  Skogs- & Lantbruks­maskiner
6  Jakt & Fiske
6  Utland
6  Bilar
6  Ljud & Bild
4  Barnartiklar & Leksaker
4  Motorcyklar
3  Hobby & Samlarprylar
2  Kläder & Skor
1  MC-delar & tillbehör
1  Tomter
1  Gårdar
1  Biljetter
1  Datorer & TV-spel
1  Telefoner & Tillbehör
1  Radhus

Bygg & Trädgård

Här hittar vi partytält, byggställningar, skylift, badtunnor, markvibratorer eller andra ovanliga verktyg.

Partytält

Ett partytält kostar från ca 3000 kr upp till över 80 000 kr. Tittar vi på inköpspriset så känns det på den billiga skalan överkomligt. Man verkar kunna hyra ut det för ca 1000 kr helg. Vilket är riktigt bra sett till inköpspris. Det som talar emot är att det krävs lite jobb efter uthyrning. Man måste se till att alla tillbehör finns med och att torka tältet ifall det är blött. Partytält går sådeles bort.

Byggnadsställningar

Faller lite på att man måste ha kunskap. Jag lyckades inte ens ta reda på ett ungefärpris vad det kostar i inköp. Kanske om jag spenderade några timmar till. Kräver såsom partytältet lite eftervård.

Skylift

Man konkurerar med företag som har detta som primär syssla. Skulle man ramla över en helt gratis kanske det skulle kunna vara lukrativt.

Badtunnor

Kräver utkörning för att servicegraden ska vara fullgod. Kräver då att jag har bil samt plats för badtunnan.

Markvibratorer & övriga verktyg.

Inget jag har direkt kunskap om. Kan nog vara lukrativt om man hittar rätt produkt.

Båtdelar & tillbehör

Mestadels båtplatser, kräver att man redan har en sådan eller har tillgång till strandtomt. Inget jag har i dagsläget.

Hästar & Ridsport

Hästtransport samt stallplats. Inget man direkt köper in bara för att hyra ut.

Lokaler & Fastigheter

Kräver lokaler.

Båtar

Segelbåtar, kanoter, jetski samt båtplatser(igen). Kräver lite mer plats och att köpa en båt bara för att hyra ut kräver nog sitt eget bloginlägg.

Tjänster

Nu har det varit studenttider så mycket studentkörningar var ute. Även flyttbilar.

Affärsöverlåtelser

Frisörstolar i högervarv.

Bildelar & Biltillbehör

Endast Släpvagnar, takboxar och garageplatser.

Släpvagn

Tror det är svårt att konkurrera med redan befintliga uthyrare. Har man en stående på gården som används så kan det nog löna sig. Kräver tydligen att den är uthyrningsgodkänd?

Takbox

En takbox kostar omkring 5000 kr att köpa in. På blocket ligger de ute för ca 500kr per vecka. Här har vi en produkt som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att hyra ut. Den platsar in i formen för en enkel produkt. Det behövs inte så mycket arbete efter uthyrning och är även en del av lyxkonsumtion. 
Hade jag ägt bil och åkt på skidsemester någon gång per år så hade det inte varit något svårt beslut att försöka hyra ut. 

Lastbil, Truck & Entreprenad

Minigrävare och skylift. Se ovan om skylift. Men dyra att köpa in och finns redan kommersiella aktörer.

Lägenheter

Kategori bostad.

Sport & Fritid

Hoppborgar, husvagnar & partytält (igen). Hoppborgar kanske kan vara intressant. Husvagn om man redan hade behovet att äga en. partytält ovan.

Möbler & Heminredning

Stolsöverdrag, bord & stolar och tillbehör för bröllop.  Känns som man konkurrerar med redan etablerade företag.

Övrigt 

Parkeringsplatser, del av varmgarage och annonser som borde platsa in på andra ställen.



Jag kommer nog att återkomma till denna fundering någon mer gång. Men det produkt som tilltalar mest just nu vore en takbox. För att gå djupare borde man kontakta personerna som hyr ut och höra vad de har för beläggningsgrad. Men jag kommer inte att köpa en produkt jag skälv inte använder bara för uthyrning.


1 kommentar:

  1. Många typer av uthyrning är inte uthyrning utan ett sätt att paketera arbete. Ja, man kan köpa en grävskopa å hyra ut, men det kräver att man fraktar runt skopan. Sen så kommer någon vilja hyra en gubbe som sköter den, vilket är perfekt om man känner en arbetslös grävmaskinist i närheten, annars inte.
    - Men om du ändå skall bygga kan du köpa in saker som du sen hyr ut, då de blir kvar å kostar pengar annars. Däremot är skylift och grävmaskiner löjligt prissatta på hyresmarknaden. (Ramirent och Cramo borde kunna vara bra investeringar men har dålig ROE, varför vet jag inte.)

    SvaraRadera