lördag 6 juni 2015

I väntan på krashen

Alla talar om att krashen kommer snart. Senaste veckan har både Börspodden via intervjun av Mikael Syding och Fondpodden via Insiderfonders Erik Lidén talat om att det kan komma en krasch i närtid. Vad vet jag? Det enda jag vet är att folk vill i stora drag följa John så något kommer att hända.

Vad gör då jag? Min investeringsfilosofi är att köpa bolag som delar ut och inte bry mig så mycket om  att kursen går upp eller ner. Jag har dock legat belånad ett tag och med kommande föräldraledighet då jag inte vet helt hur ekonomin kommer att påverkas känns det inte bra att vara belånad längre. För att lugna nattsömnen så sålde jag i fredags av ca 20% av mina svenska Large Cap bolag. Det har varit en otrolig resa senaste året, man har kunnat kasta pengar på vad som helst och det har bara gått upp.

Fösäljningen påverkar nästa års utdelningar negativt med ca 700 kronor. Nu tänker jag vänta tills Oktober för att se om det blir dags att köpa tillbaka. Återigen hade detta inte varit möjligt utan Avanzas mini courtage. Kostnaden blev 62 kr för transaktioner i 8 bolag. Inte fy skam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar