torsdag 4 juni 2015

Finansierad konsumtion

Bloggen heter som sagt Sparaspendera. Spendrar pengar gör jag ibland. Jag har ett antal hobbies som kostar mer pengar än vad som ibland kanske är värt.

I takt med att föräldraledigheten kommer närmare så har jag fått mer och mer frågor om vad jag ska göra för projekt under tiden jag går hemma. Som om inte ta hand om barn skulle vara heltidssyssla? Mina hobbies har gått på sparlåga sen jag blev förälder men man kan alltid drömma om lite mer tid. Jag har länge sneglat på ett verktyg som legat kring 5000 kr ute i handeln och som jag nu såg att gått ner i pris till kring 3000 kr samt är tillgänglig i Sverige. Verktyget är av typen "köp en gång och behåll livet ut" så det passar verkligen mig. Tre lakan är mindre än fem, men det är fortfarande mer pengar än vad jag kan motivera att spendera på något som bara jag ska ha. Speciellt när min sambo går på föräldrapenning och jag har full lön.

Av en slump var det någon på Instagram som behövde lite material som jag sitter på men inte längre behöver. Några mail senare och sakerna var sålda, 1100 kr in på kontot.  Drömmen om det nya verktyget kom tillbaka och jag bestämde mig för att om jag kan få in 400kr till tills mitten av juli så kan jag köpa det. Hälften med gamla pengar och resten med nya.

I veckan lyckades jag sälja av lite tv-spel via Facebook och ytterligare 900 kr in på kontot. Nu är alltså det nya verktyget finansierat till två tredjedelar. Tack för det Instagram och Facebook. Detta är verkligen en morot att få in ytterligare en tusenlapp. En dubbel vinst är att saker som bara står och samlar damm här hemma försvinner och kapital frigörs.

För övrigt skulle det vara intressant att se hur mycket effekt Facebooks nya köp/sälj grupp funktioner har på  Blocket / Tradera / Craigslist etc..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar