torsdag 25 augusti 2016

Är jag synsk?

Igår onsdag, meddelande SCA att bolaget delas upp i två bolag. Man knoppar av hygiendelen som blir ett nytt bolag med nytt namn och skogsverksamheten blir kvar under namnet SCA. Dagen innan  igår, nämligen tisdagen gick jag och funderade på om jag inte skulle köpa på mig lite SCA. Tidigare i år så ägde jag Industrivärden men sålde av innehavet i samband med den sänkta utdelningen. De bolag jag verkligen gillar i Industrivärdens portfölj är Skanska, Handelsbanken och just SCA. 

Skanska ägde jag sedan tidigare och Handelsbanken har jag passat på att bygga upp i min portfölj sedan jag sålde av Industrivärden. Kvar var bara att komplettera med SCA. Igår drog den iväg över 10% så idag känns det lite motigt att handla den. Ser man på kursutvecklingen så är den idag inte högre än vad den var 18 juli då årets ATH nåddes.  Får se hur jag gör. Hygiendelen är otroligt ocyklisk verksamhet och sådant gillar jag.

Det där med synsk då? Jo, för några år sedan hade jag kollat på att köpa in Axis. Jag hade sedan tidigare ägt aktien men sålt av allt för tidigt. Nu hade jag dock bestämt mig för att göra ett inköp. Såklart bestämde jag detta på kvällen då börsen var stängd. Dagen efter när jag kollade nyheterna så hade Canon lagt ett bud på Axis och där försvann den möjligheten. 

Jag äger Skanska och Handelsbanken.

4 kommentarer:

  1. Hygiendelen är väl ocyklisk, inte cyklisk? I alla fall är det vad folk brukar säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt. Såklart den är ocyclisk. Jag ändrar.

      Radera
  2. Jag gjorde exakt samma resa med Axis - köpte, sålde, klurade... Pang! Fortfarande lite magont över den. Lite samma känsla som att sitta med sälj i SCA nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ingen rolig känsla. Man får glädjas över de affärer man gör bra istället.

      Radera