fredag 1 januari 2016

Utländsk källskatt 2015


Jag skriver alltid utdelningar jag får in brutto. Det är enklare för mig men på samma vis felaktigt då pengarna jag har i handen är mindre är nedskrivet. Tidigare hade jag utländska utdelare lite här och var. Men  numera har jag löst det så att alla utländska innehav som delar ut ligger i KF. Tanken är då att Avanza ska återbetala den inbetalda källskatten efter ungefär 2 år. Tanken med detta inlägg är att lägga in en notering inför framtiden.

Under 2015 drogs det totalt 668 kr i utländsk källskatt. I ISK 35.95 och i IPS 14.88. För IPS har jag inte ingen förhoppning att få tillbaka något alls. Jag får se det som en läropeng. Men för månadsutdelande portföljen och Project 60k var det 344.55 respektive 272.62 kronor. Anledningen att Project 60k är lägre beror på att jag valt ut London noterade bolag som inte drar någon skatt alls på utdelningen samt att direktavkastningen är lägre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar