onsdag 30 december 2015

Målsättning 2016

Det är snart dags att summera året som varit. Men först vill jag blicka framåt och sätta upp några mål inför nästa år.

Utdelningar 
Årets mål var att få över 10 000 kr i utdelning. Ett mål jag lyckades uppnå i november. Inför 2016 siktar jag på 12 500 kr. En ökning med 25%. Men jag tror det ska gå vägen. Dock kommer merparten av utdelningarna på våren och jag kommer att vara föräldraledig i ytterligare ett halvår, så nysparandet kommer fortsätta gå på sparlåga. Såvida jag inte ökar belåningen. Har inte riktigt räknat på om det är värt risken att belåna mer för att få utdelning.

Flytta tjänstepension 
Idag ligger pengarna hos Länsförsäkringar som tar ut flera procent i avgift. Hos Avanza är det gratis samt att fondutbufet är bättre.

Amortera mera
Efter sommaren kommer både jag och min sambo jobba. Den lille får klara sig på förskolan. Detta betyder att vi båda har full lön igen. Något vi ej haft tidigare så länge vi bott i huset. Amorteringen ska då ökas. Idag betalar vi 2500 kr på topplånet förhoppningsvis kan vi öka till 5000 kr. Antagligen kommer det hamna på ett buffertkonto och när det når 50 000 kr gör vi en extra amortering. 

Minimera mediasamlingen
Jag har mer fysisk musik och film än vad jag någonsin kommer hinna konsumera. Enligt discogs priskoll ligger är värdet på skivsamlingen omkring 100 000 kr! Det är pengar som bara står i hyllan och tar plats. Inte arbetar de heller. Nej, de är bättre att merparten får hitta nya hem och jag får sinnesro. 

Se mer film på bio
Jag gillar somsagt film. Film är helt klart bäst på bio. Det är Bara du och filmen. Ingen som kan ringa och störa eller något Facebook som bara ska kollas lite snabbt. För några år sen försökte jag se en film i månaden på bio. Det gick bra tills maj sen tappade jag bort mig. Nästa år skulle jag vara riktigt nöjd on jag lyckas se fyra filmer på bio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar