fredag 4 december 2015

Köpa på eBay - sälja på Tradera - Del 2

Det i särklass mest lästa inlägget på bloggen är Köpa på eBay - sälja på Tradera. Tänkte att jag skulle göra en uppföljning vad som hänt och hur utfallet blev.

När jag publicerade inlägget hade jag sålt en skruvmejsel. Sen kom semestern och sommaren och jag tappade fart. Men i början av oktober hade jag sålt alla skruvmejslar. Två av auktionerna startades om automatiskt via Traderas funktion men övriga två sålde första veckan auktionen låg ute.

Arbetsmängden jag behövt göra är löjligt lite. Notera att en auktion gått ut med bud. Ta ett kuvert och skriva address, lägga i skruvmejseln och sedan posta på lådan. Förutom själva handlingen att gå till brevlådan så handlar det nog om 10 minuter totalt per vara om jag lägger till tiden för att lägga upp en ny auktion. Sammanlagt blir det alltså 40 minuter.

Jag sålde varje skruvmejsel för 50 kr vilket ger intäkter för 200 kr. Kostnaden att få produkten hit från Kina var 80 kr samt en kostnad från Tradera på 20 kr. Porto bekostades av köparen. Min vinst blev alltså 100 kr. Inte så mycket att skriva hem till mamma för men hursomhelst en vinst. Räknar vi på tidsåtgången så blir timpenningen 150kr i månaden eller en månadslön på 24 000 kr i månaden. Nu sålde jag inte 4 stycken i timmen så det håller inte riktigt att räkna sådär.

Hur mycket pengar skulle jag behöva ha för att göra samma sak med utdelningar? Beräknat på 4 % så blir det 2500 kr. Man kanske borde räkna på direktavkastning per år istället för detta projekt inträffade mellan juni och oktober dvs fem månader. Men det och skatteuträkningar lämnas som en övning till läsaren.

Sammanfattningsvis, ja, det går att köpa billigt på eBay och sälja dyrare på Tradera. Du kommer inte kunna försörja dig men ge ett litet extra tillskott i kassan. Jag skulle nog fortsatt om jag hittade en produkt som sålde mer än ett exemplar i veckan. Skruvmejseln var just en sån där "död sten" som jag söker men sålde lite för dåligt för att jag skulle satsa mer på den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar