lördag 28 februari 2015

Utdelningar Februari 2015

Februari for förbi. Skönt, det är nästan ljust ute när man kommer hem från jobbet. Utdelningar har trillat in, 571.19 för att vara exakt.


AT&T Inc 69.62
Chambers Street Properties 24.86
Deere & Co 49.38
EPR Properties 22.69
Kinder Morgan Inc 56.27
LTC Properties Inc 25.28
National Retail Properties Inc 35.01
Omega Healthcare Investors Inc 44.18
Procter & Gamble Co 37.55
Realty Income Corp 50.41
SAS PREF 125
STAG Industrial Inc 30.94


Totalt 571.19

Sålde av NNN och OHI för att dubbla innehaven i EPR och CSG. Bra timing på försäljningen då REITs tappade, inte lika bra timing på köpen då REITs tappade. :) Ville minska antalet bolag och skvättarna jag hade NNN och OHI var lite för små samt i min ISK. Kan nog mycket väl hända att jag återkommer till dessa två i framtiden.

tisdag 24 februari 2015

Fick just 80 000 kr

Sedan vi flyttade till hus har vi haft en garageplats över då vi ej äger någon bil. Tanken har länge varit att hyra ut den men vi har inte riktigt kommit till skott. Får man hyra ut den till vem som helt? Vad ska man ta betalt och var ska man annonsera? För någon vecka sedan fick sambon ett ryck och satte upp en lapp på förrådet. Vi bor på en del i området som många går förbi så det räckte med helg och sen blev den uthyrd. 

300 kr månaden tar vi. Man kan säkert tycka att vi tog för lite betalt men nu är den uthyrd i vilket fall. 

De här 80 000 kronorna då? Jo, som utdelningsinvesterare räknar man alltid om intäkterna till hur mycket kapital som krävs för motsvarande månadsintäkt.  Räknar vi med en direktavkastning på 4.5% så krävs det alltså en investering på 80 000 för att uppnå 300 kr i månaden in. 

söndag 1 februari 2015

Utdelningar Januari 2015

Januari är slut och det är dags att summera utdelningars. Denna månad var det bara månadsutdelarna som levererade.


EPR Properties 20.81
STAG Industrial Inc 29.45
Realty Income Corp 47.63
Chambers Street Properties 23.42
LTC Properties Inc 24.34
Total: 145.65

Realty Income drämde till med en utdelningsökning på 3%. Det tackar vi för. 

onsdag 28 januari 2015

Månadsutdelningsportföljen

I en av mina portföljer har jag fokus på månadsutdelande aktier. I Sverige finns detta inte alls, utan vi är mest vana vid att få utdelning en gång på våren. Intåget av preferensaktier har dock ökat antalet papper som delar ut en gång i kvartalet vilket är brukligt om vi åker västerut till USA. I USA finns även aktier som delar ut månadsvis.

Anledningen att jag vill ha en portfölj med månadsutdelare är just att det händer mer. Har sedan några år räntekonto på Sevenday där man får ränteutbetalningen varje månad. Det finns en viss tillfredställelse att se det öka varje månad. Min tanke var att skapa att portfölj med ca 100kr i utdelning varje månad för att sedan slänga in i Avanza Zero för kapitalbyggande. Detta gjorde jag hösten 2013 men i samband med husköpet decimerades alla innehav så det blev att börja om på ny kula nu under hösten.

Så hur mycket kapital behöver man? Vid en direktavkastning på 5% behöver man en initial investering 24 000 kr. 100 kr * 12 månader / 0.05 = 24 000 kr. Avräknat för 15% källskatt så landar det på ca 29 000 kr för att få ut en hundralapp i månaden.

De aktieslag jag har fokuserat på är av typen Real Estate Investment Trust (REIT). Kortfattat måste en REIT dela ut minst 90% av vinsten för att slippa vinstbeskattning. En REIT måste även ha 75% av sin inkomst via fastighetsintäkter. Att så mycket pengar delas ut leder till att direktavkastningen är ganska hög, ofta över 5%. Det gäller av att ha lite is i magen då så fort det talas om räntehöjning så blir folk rädda. Det finns även en valuta risk då innehaven är i dollar.

Månadsutdelningsportföljen består idag av följande bolag,

  • Chambers Street Properties (NYSE: CSG) Ett ganska ungt bolag som fokuserar på kontorsfastigheter där Amazon är största kund. Men även namnkunniga bolag som JP Morgan, Barclays samt Unilever finns med som kunder.
  • EPR Properties (NYSE: EPR) exponering mot underhållning såsom biosalonger, skidorter, vattenparker samt skolor.
  • LTC Properties Inc (NYSE: LTC) exponering mot vård av äldre.  
  • Realty Income Corp (NYSE: O) Har "The Monthly Dividend Company" som registrerat varumärke, delat ut varje månad sedan 1970. När de kommer till fastigheter så har de fristående byggnader. 
  • STAG Industrial Inc (NYSE: STAG) Har fabriks-, lager- samt kontors-byggnader över hela USA.

fredag 16 januari 2015

Passiv Löneförhöjning

Ett av bolagen i månadsutdelnibgsportföljen EPR Properties höjde idag utdelningen med 6.1%. Februariutdelningen kommer sådeles att bli högre. Håller dollarkursen sig över 8 kr blir det ännu mer. 

Det bästa av allt är att jag inte behövt göra något alls. Bara vänta på att pengarna ska rulla in. Jag ska försöka hålla koll på alla ökningar som bolagen jag har gör. Kursen kan gå upp och ner nästan hur mycket som helst, men så länge bolagen kan betala utdelning så sitter jag kvar.

Man måste bara älska utdelningar!

torsdag 1 januari 2015

Utdelningar december 2014

Hade tänkt att varje månad redovisa utdelningarna som droppar in. Följande kom in under december månad. Allt i SEK och innan källskatt.


3M Co 26.22
American Realty Capital Properties Inc 25.55
Chambers Street Properties 22.05
EPR Properties 19.66
Johnson & Johnson 31.62
LTC Properties Inc 22.72
Realty Income Corp 65.96
STAG Industrial Inc 27.82
The Coca-Cola Co 53.59
Time Warner Inc 17.03
Summa: 312.22

Detta var sista gången jag fick utdelning av ARCP. Sålde av hela innehavet i början av december innan styrelsen lämnade skeppet. 3M har jag såld i samband med omallokering av IPS, ska köpa tillbaka den snart. Nästa månad ser det ut som det bara är månadsutbetalarna som kommer ge utdelning. 

onsdag 31 december 2014

2014 - en sammanställning

Jag börjar bloggen med en summering av året som gott. Det får bli som en kort introduktion om mig och vem jag är.

2014 var ett extremt händelserikt år. Så händelserikt att jag inte lyckats starta bloggandet förens nu bara några timmar innan klockan slår över till nytt år. Efter att i flera år gott och läst andras bloggar får det nu vara dags att dra igång något eget. Detta ska dokumentera min resa mot ett friare liv där tid ska vara viktigare än pengar.

Nåväl vad var det med 2014 som var så speciellt. Första kvartalet innebar lägenhetsförsäljning för mig och min sambo. För båda blev det förluster, min sambo mer än mig. Jag gick mäklararvodert back. Nu stod man helt plötsligt utan lägenheter och bara en hyresrätt i andra hand. Men direkt lyckades vi hitta det där huset som var precis oss, budgivning ledde till vinst och helt plötsligt satt man där som blivande husägare. I samma veva lyckades kapitalet nästan nå den magiska gränsen på en halv miljon. Men handpenningen skulle betalas innan löning så det blev inget med det.

Andra kvartalet var mestadels väntan och förberedelse. Vi spolar fram till kvartal tre istället. Mitt under sommarvärmen födds vår dotter. Allting går bra och alla mår bra. Med en ny liten krabat i livet så blir inget som förr, allting är nytt. En månad senare flyttar vi in i huset. Inget jag rekommenderar att göra ned en nyfödd, vi har fortfarande flyttlådor i ett rum, men ibland blir det som det blir.

Sista kvartalet har mest handlat om att bolla jobb med föräldraskapet. Men lite olika aktie projekt har jag lyckats dra igång, en månatlig utdelningsprotfölj,en DGI portföl. Mer om dessa senare. Året slutar i vilket fall på +35%. Jag får vara nöjd. Mer om allting blir det i nästa år.