lördag 28 april 2018

Rapport från Resurs Holdings stämma


Vi som inte bor omkring Stockholm är inte direkt bortskämda med att ha stämmor i närheten. Eller så bara antar man att allt är i Stockholm, för när jag började titta på var mina innehav har bolagsstämman, så visade det sig att Thule faktiskt har sin stämma i Malmö. Vilket för mig är på överkomligt avstånd. I vilket fall när Resurs annonserade om att de skulle ha stämma i Helsingborg, tänkte jag att det gäller att passa på att göra ett besök. 

I fredags tog jag tåget till Helsingborg och gick sen till Dunkers kulturhus där stämman skulle hållas. Lokalen där stämman hölls är namngiven efter Henry DunkerEn man med en imponerande meritlista och snart 60 år efter sin död fortfarande hänger med i affärsvärlden genom att  Dunkerintressen har majoritetsröster i börsnoterade Trelleborg AB. 

Stämman i sig var ganska odramatisk. Några fadäser dock, styrelsens ordförande Jan Samuelsson började med att välja in sig som ordförande för stämman, detta var sedan tidigare förslaget, tydligen missade protokollförande advokaten detta och fick påpeka att Jan glömt att fråga stämman om han kunde vara ordförande. Senare under stämman fick dock Protokollföraren revansch då Jan glömde att fråga stämma om de kunde godkänna honom som medlem i styrelsen. 

Nog om stäm formalia! Det mest intressanta var CEO ​Kenneth Nilsson framförande. Det märks att han trivs med det han gör och han verkar göra det bra.Den enda fråga som ställdes under stämman, om konkurrens från tex Klarna och GDPR tyckte jag han klarade av att svara på utan problem. Svaret på konkurrens var att det är bra och att GDPR arbetet går frammät. Han har för övrigt varit med 30 år i koncernen, det är länge. När han började hade Resurs en vinst på 1 miljon kronor och 2017 passerade de 1 miljard kronor i vinst. Efter Kenneth var det dags för CFO ​Peter Rosén att förklara siffrorna. Det är imponerande att man kan växa mer än branschen i sig och samtidigt klara av sina egna finansiella mål varje kvartal. 

När det kommer till utdelningen så har Resurs börjat dela upp utdelningen i två delar, en på våren och en på hösten. Till skillnad mot andra bolag är utdelningen på hösten tagen från samma kalenderår, något som påpekades av ordföranden. Vi aktieägare får alltså en del av utdelningen redan innan bokslutet för året är gjort. Motiveringen är att de anser att det är dumt att pengarna bara ligger på hög och att de gör mer nytta hos aktieägarna. Helt klart aktieägarvänligt. Bolaget kommer att kalla till en stämma i höst för att kunna ta beslut om höstutdelningen. Frågan om inte det skulle leda till ökad kostnad att ha en extra stämma på hösten kom såklart upp i mitt huvud och innan jag hann räcka upp handen och ställa frågan så nämnde Jan att det inte innebär någon större kostnad.

På förra höstens stämma fick styrelsen mandat att återköpa aktier. Denna möjlighet har inte utnyttjats ännu. Huvudskälet är att det kring årsskiftet kom nya regler när det gäller att vara bank och äga sina egna aktier. Men nu har de rett ut all juridik och ansökan är inskickad. Stämman röstade även denna gång ja för att tillåta styrelsen att få återköpa egna aktier. Här var nog enda punkten som ombud lämnat in ett nekade svar men de var i minoritet så förslaget gick igenom. 

Överlag fick jag en mycket positivt känsla av bolaget. Lite för mycket kanske eftersom jag på vägen hem passade på att öka mitt innehav. Dagen innan x-dag. 

Jag är lång Resurs Holding.

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för uppdatering! Har ett gäng Resurs men hann inte gå på stämman. Trevligt bolag. Kommer fylla på lite i nästa dipp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att det uppskattas. Hade jag inte redan haft lite för mycket i bolaget hade jag ökat ännu mer. Ska bli spännande att följa framöver.

      Radera