lördag 9 september 2017

Hej då Sas, Hej då Blader

På kort tid har två av mina preffar försvunnit från portföljen. Jag talar såklart om SAS och Balder vars preferensaktier snart är ett minne blått.

Under sommaren började jag sälja av lite SAS Preffar. Jag visste redan innan om att inlösenkursen skulle sänkas i februari 2018 och det började även skrivas om det i blogsfären.  Min tanke var att sälja av hälften innan utdelningen i augusti och sen vänta och se vad som händer. Börspodden hade ett upplägg om att det var en ganska säker investering tills februari. Men jag har redan tjänat rätt bra på kursen och så efter augusti utdelningen avskiljs och kursen repat sig så sålde jag allt.

De första aktierna köpte jag i slutet av oktober 2014 och nu i mitten av augusti 2017 lämnade de sista. På de 33 månader jag ägde aktien har jag tjänat ungefär 33% inklusive utdelningar. Det blir en årlig avkastning på 10,94%. SAS preferensaktie har stått för nästan 10% av hela mitt kassaflöde i utdelningar och det är lite skrämmande nu när man ska byta till något annat. Jag har varit medveten om risken att den stått för en stor del men har nog blundat för vad jag skulle byta till. Utdelningssänkning generellt i min portfölj är alltså närstående.

I slutet av augusti meddelade Balder att de hade avsikt att lösa in sin preferensaktie och byta lånet mot en obligation. När de någon vecka senare kom med fullständiga uppgifter för preferensaktiens framtid och att utdelningen i oktober inte kommer så kände jag att det var lika bra att sälja den här med. Kursen låg på 349 så väldigt nära de 350kr man får vid inlösen.
Notera att jag ökat ganska regelbundet senaste månaden. Så det känns lite surt att avyttra. Jag köpte första aktien i juni 2015 och fram tills nu har investeringen gett 5,74% i årlig avkastning. Totalt har jag tjänat 13% under perioden.

Vad ska jag göra nu då ? Jag har köpt på mig Klövern B och Klövern Pref. Klövern har utdelning även på stamaktien och är nog enda stamaktie med kvartalsutdelning? Varför inte bara Klövern Pref? Eftersom stamaktien har utdelning platsar den hos mig och jag vill vara med i en eventuell kursökning. Stamaktien har en direktavkastning på 3,76% och preferensaktien ligger på 6.3% i skrivande stund. Jag gjorde även en "Följa John" i dubbel bemärkelse och köpte en chanspost i Eolus Vind B. Direktavkastning på över 6% och utdelning i februari.

För att beräkna årlig avkastning har jag använt z2036 utomordentliga verktyg för CAGR, http://z2036.blogspot.se/p/cagr-calculator.html

4 kommentarer:

  1. Snyggt! Jag gjorde nästan exakt samma för nån månad sen, sålde SAS på 545 och balder på 349-350. Tänket är likadant och risken finns att övriga preffar ökar ännu mer när folk står med mke likvider. jag köpte en del K2A tex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag noterade att Klövern Preffen har gått upp rätt bra senaste tiden. lär ju vara lite pengarotation som påverkar.

      Radera
  2. VPK får igenom en höjning av skatten på ISK:

    http://www.dn.se/nyheter/politik/hojd-kapitalskatt-efter-krav-fran-vansterpartiet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där ja. Trist kan man sammanfatta det.

      Radera