måndag 24 oktober 2016

Utfall byte av P&G mot Coty


Som jag skrev om i ett tidigare inlägg så blev jag erbjuden att byta aktier i P&G mot Coty i samband med att P&G Beauty Brands gick in i Coty. 

Efter lite fundering så nappade jag på erbjudandet och tänkte att jag kan skifta över 20% av P&G innehavet mot Coty aktier. Motiveringen var att jag får fortsatt exponering mot schampo och skönhetsprodukter samt möjlighet att öka med ett bolag utan att betala courtage. Det är inte mina livsbesparingar som ligger i P&G heller ska tilläggas. Med lite överslagsräkning hade jag räknat att en P&G aktie borde betyda ungefär 4 Coty aktier. 20% av mitt P&G innehav på 10 aktier innebär 2 P&G aktier som jag erbjöd att byta. Min tanke var att jag borde få 8 Coty aktier.

Nu blev det inte riktig så.

Jag blev av med 1 P&G och fick 1 Coty aktie samt det överskjutande som likvidet på depån. Lite antiklimax. Nu ligger den där och skrattar åt mig. Ungefär som de fyra South32 aktierna som ligger och skvalpar efter BHP Billiton avknoppningen från förra året. 

Nej, jag är faktiskt inte bitter! Tacksam att Avanza faktiskt tar sig tid och erbjuder dessa tjänster när det handlar om så små belopp. Det måste kostat minst en eftermiddag och några personer som ska ha lön för att göra dessa transaktioner.

Noterar även att Coty ägandet hos Avanza har ökat markant till idag 90 ägare mot innan sammanslagningen då det låg på endast 7 stycken.


1 kommentar:

  1. 1 aktie!

    Ja, man får hoppas att mäklarna inte behöver hantera allt det där helt manuellt.

    Jag läste någonstans att folk fick 15% av det de erbjudit sig att växla. Bortsett från de som hade under 100 aktier som fick allt växlat. Nu hade väl Avanzas USA-konto mer än 100 aktier.

    SvaraRadera