onsdag 3 februari 2016

Bye bye BBL

Nej, jag ska inte stänga ner bloggen. 

Men jag tänkte rapportera att jag idag sålt mitt innehav i BHP Billiton. Det tillsammans med Kinder Morgan Inc har varit en sorglig historia i min Project 60k portfölj. Båda innehaven har varit nere på kring -60%. Igår fick bolaget sänkt kreditbetyg och tappade 8% samt att det är snack om sänkt/slopad utdelning. Råvaror på alla fronter går dåligt verkar det som. 

Idag kände jag att nu får det vara nog och jag får stå för att jag inte gjort bättre analys innan. Vill minnas att avknoppningen South32 lockade ganska mycket när jag bestämde mig för att köpa. Ett bolag som jag fortfarande har kvar. Men det är så litet att det kan få ligga där tills det händer något. Eller att man kan handla det via webben hos Avanza. 

Tillsammans med utdelning gick jag back omkring 50%. I år skulle jag gått ungefär 400kr i utdelning från BBL. Har inte riktig funderat var jag ska lägga likviderna ännu.

Jag kommer att behålla mina KMI aktier ett tag till. Jag tror de har bättre läge att klara sig bara de får bukt på skuldsättningen. Vilket då utdelningssänkningen ska finansiera.

1 kommentar:

  1. Jag är precis som du försiktig med oljeinvesteringar för tillfället. Mycket osäkerhet och saker händer fort nu i transportsektorn vad gäller pluginhybrider och elektrifiering. KMI kommer jag dock ha kvar ett litet längre tag troligen.

    SvaraRadera