tisdag 23 februari 2016

Fina kurvor och misslyckade projekt

Är sedan månader tillbaka föräldraledig. Det blir inte mycket tid över men någon gång så sover den lilla och då får man passa på att jobba lite.

Under gårdagen tittade jag på hur man får ut historiska utdelningar ifrån Yahoo finance. Om det går för svenska bolag och det går, men inte riktigt tillförlitligt visade det sig. Till en början blev jag mycket glad och började fundera lite på om man inte skulle göra en sida likt www.dividendladder.com fast med svenska bolag. En graf över utdelningshistoriken samt DGR för 3, 5 och 10 år hade varit trevligt. Jag vet att det finns siten börsdata, men dess layout är lite för mycket Nordnet för mig som är Avanza van. Eller hur man nu ska utrycka det.

Kom så långt i utvecklingen att jag testade ett nytt grafverktyg men vid tredje testaktien, Atlas Copco så fick jag inte historiken att stämma med verkligheten. Hade lagt in splithantering i koden bland annat. Det som står hos Yahoo stämmer inte med det som står i historiken hos NasdaqOmxNordic. Då gav jag upp. Ska man lägga tid på något så bör det vara rätt info som man leker med.

I vilket fall, hos buyupside.com kan man skapa grafer över historiskutdelning.  Här nedan finns några på innehav jag äger.
Utdelningar Johnson & Johnson

Utdelningar Coca Cola

Utdelningar Procter & Gamble
Kan man hoppas på att det fortsätter lika i nästkommande trettio år? 



Måste lära mig att hantera bilder till bloggen märker jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar