måndag 29 februari 2016

20 sekunders regeln och kaffe tidsspar

Jag använder Bloglovin' för att följa bloggar. Ibland lägger jag till nya efter deras förslag. Ibland blir det bra och ibland stämmer det inte alls rätt med vad jag söker. I vilket fall så stödde jag på en blog för någon månad sedan som jag ej kommer ihåg, men i ett inlägg gick 20 sekunders regeln igenom. Vet tyvärr inte vem som uppfunnit denna.

Regeln gällde att om något tog mindre än 20 sekunder att göra så ska man göra det. Exempelvis kunde det vara att ställa ner tallriken direkt i diskmaskinen istället för att mellanlagra den på diskbänken tills vidare. Skär man frukt slänger man det direkt i komposten istället för att lägga det i vasken. Det låter löjligt i början men det är bra och otroligt enkla medel för att få lite bättre flyt i sin vardag.

Uppstart kostar tid. Onödiga beräkningar kostar tid. Som mjukvaruutvecklare vet man det. Man sitter ofta (eller man hoppas att få sitta ofta) med att optimera sina rutiner. Du ska bara göra en uträkning istället för 100 stycken som ger samma resultat. Det finns även forskning som visar på att om man stör en mjukvaruutvecklare mitt i arbetet tar det ungefär 15 minuter innan hen kommer tillbaka till produktivt läge igen.  Gissar på att det är lika även i andra yrken.

Jag har under någon månad tagit fasta på 20 sekunders regeln och det blir resultat direkt. Bra vanor föder även mer bra vanor. Det föder funderingar på hur man kan minimera tiden som behövs för att göra vissa sysslor. Kaffe dricker jag minst två gånger om dagen. Numera gör jag bara kaffe på morgonen, för hela dagen.  Sen häller jag upp det i Steltonkannan som håller det varmt till eftermiddagens kaffe stund. Detta ger mig en tidsbesparing på kanske 2 minuter men ger mig större frihet att närsomhelst på eftermiddagen ta mitt kaffe. Man vet aldrig när den lille vaknar efter lunchsovat och i vilket status allt har. En annan fördel är att jag får nyttja min EM77 dagligen. Dansk design är nog min stora last!

Vad gör ni för att spara tid?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar