söndag 17 maj 2015

Källskatt och bolag noterade på flera börser

Skatter är generellt sett krångligt. Internationella skatter adderar även en dimension av krångel och källskatt blir ett kapitel för sig.

När jag drog igång The Project 60k så hade jag ingen direkt koll på att vad skattesatserna kunde vara. Jag visste att jag betalar 15% källskatt på utdelningar från "USA" listade innehav, även så kände jag till att amerikaner inte betalar någon källskatt på utdelningar från brittiska bolag som finns som ADR på USA börserna. Oftast kännetecknas dessa genom att de har ett PLC (Public Limited Company) i namnet. Brittiska motsvarigheten till våra aktiebolag.

Jag har två sådana i min portfölj, Diageo PLC samt BHP Billiton PLC. Båda dessa delade ut pengar i April och i samband med detta upptäckte jag till min förvåning att Avanza inte dragit någon källskatt.  Jag hade tolkat det som att amerikaner bara får 0% källskatten men det verkar som det inte spelar någon roll vilket land man är bosatt i utan att brittiska bolag har helt enkelt 0% källskatt. Tack för det!

Det ställer dock till det lite för min portfölj, men på ett bra vis. Unilever finns noterat både i Amsterdam och London där UN är den nederländska noteringen och UL den brittiska. När jag köpte in Unilever så valde jag UN då att den låg en halv dollar lägre i pris. Dock kommer denna halva dollar till priset av mer skatt på utdelningen och då utdelningar är något jag fokuserar på så är minskad skatt önskvärt. Eftersom jag tänkt äga dessa aktier tills jag eller bolaget når jorden så är det lika bra att byta papper. Denna handling kostade mig två hundralappar i courtage men ökar kassaflödet då jag får mer kvar av utdelningen. Självklart har jag aktierna i en kapitalförsäkring så jag kommer få tillbaka skatten om några år ändå.

No More Waffles har skrivit om skatter i olika länder i posten How to Deal with Crippling Foreign Withholding Taxes klart läsvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar