måndag 18 april 2016

Ett uppvaknande

pixabay.com

Min sambo är inte direkt aktieintresserad. I vilket fall inte i enskilda aktier. Dock är hon inte helt främmande för sparande och har sparat i fonder långt innan jag ens började spara. De senaste åren så har hon dock fått bonusutbetalningar från sin arbetsgivare i form av aktier. I nuläget har det blivit en ganska stor summa, det större talet av ett femsiffrigt belopp.

Då bolaget hon arbetar på delar ut pengar så har utdelningen även den blivit lite större, inte längre helt försumbar, tänk ett medeltal av ett fyrsifrigt belopp. I helgen noterade hon att hon fått utdelning och funderade på vad man skulle göra med den.

- Köp aktier i ett annat bolag, tyckte jag.
- Ja, det kanske man skulle göra, jag har ju fått pengarna.
- Ger det bolaget utdelning, så kan du köpa mer, sen rullar det bara på, menade jag.
- Jo, jag börjar förstå det här med utdelningar. Jag har inte gjort något för att få dessa pengar.

Samtalet övergick sedan i vilka bolag man skulle köpa. Telia var en kandidat. Ingen mer än jag kan vara mer stolt. Vi pratar inte direkt enskilda aktier eller investeringsstrategier här hemma, men detta var ett stort steg framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar