söndag 31 januari 2016

Utdelningar Januari 2016

Årets första månad är då slut. Månaden har mestadels varit nedgång. Jag har passat på att fylla på lite små poster i Large Cap bolagen som finns i min ISK samt byggt upp min position i Tele2 till i nivå med övriga innehav. 

Både EPR och Realty Income har aviserat utdelningshöjningar med ca 6 % respektive 4%. Medans Hennes & Mauritz beslutade att ej höja, Byggmax sänker samt att Telia behåller i år men sänker nästa år. Kanske dags att ta sig en funderare på det där med Dividend Growth Investing på riktigt. (Vad heter DGI på svenska? Utdelningstillväxtinvestering?) Det är inte riktigt meningen att REITs ska ha bättre utdelningstillväxt än övriga bolag i portföljen. När rapportsäsongen är över ska jag göra en sammanställning av alla mina bolags utdelningsförändring för att se om det är något bolag som inte riktigt platsar.

Totalt under månaden inkom det 412.95 kr i utdelningar.


Aktie Belopp
EPR Properties 62.08
Fast. Balder pref 180
LTC Properties Inc 40.92
Realty Income Corp 52.26
STAG Industrial Inc 77.69
Total: 412.95

Vid en månadskostnad på 20 000 kr så täcker månadens utdelningar 2.06 % av våra utgifter. Sett till förra årets utdelningar samma månad som var 145.65 kr så blir det en ökning med 283.52 %. 

Januari är alltid en tunn månad. Nästa månad bör bli lite bättre, sen börjar svenska utdelningssäsongen och då tar det fart. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar