tisdag 19 januari 2016

Drömmen om skuldfrihet

En gång om året räknas CSN lånet om. Fyra inbetalningstillfällen skapas. I vanlig ordning så börjar jag fundera på om jag ska betala av lite mer än vad som är tänkt. Har redan avhandlat hur jag gjort med CSN lånet i Hur jag knäckte CSN funderingen. Men en gång per år så kommer den där känslan om man inte skulle betala av lite mer eller allt.

I år så gjorde jag funderingen enkel. Idag har jag ungefär 130 000 kr i lån hos CSN. Räntan ligger på 0.6% vilket leder till att jag kommer att betala ungefär 780 kr i ränta. Skulle jag betala av mer så kommer såklart min räntekostnad att minska. Men, det finns alltid ett men, än så länge så kommer mina utdelningar för i år att ge mig över 12000 kr. Avkastningen från utdelningsaktierna är således högre än vad jag betalar i ränta för mitt CSN lånet. Det skulle vara detta kapital som betalar av CSN lånet. Lånet får stå kvar och tuggas av i vanlig takt även i år. Speciellt med tanke på att jag har halv lön under föräldraledigheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar