måndag 14 december 2015

Kaffet kostar

Jag är hemma och föräldraledig sedan i juni. Kommer vara så ett tag till. En sak som jag tänkt på är att åtgången av kaffe är större. När jag jobbar konsumeras hela dagens kaffe på jobbet, men nu när jag är hemma blir det kaffe två gånger om dagen. Gissar på kanske en halvliter per gång. För att göra det enkelt kan vi räkna med en liter per dag. 

Vi använder Zoegas hemma och enligt deras mått går det åt 6.25 g per kopp. En kopp är där definierad som 125 ml. Min liter kaffe motsvarar då 8 koppar kaffe. Gissar att om 30 år måste det bli en reform i storleken på kaffekopp? Vem dricker ur små koppar idag? 

Jag är nog ganska så generös när det hälls upp kaffe för bryggning så om vi räknar på 8 g per kopp så behövs det således 64 g per dag. Ett paket innehåller idag 450 g - avrundat räcker då ett paket i en vecka. På en månad blir det ungefär 4 extra paket om man tidigare klarade sig på ett i månaden. 

Räknar vi på att ett paket kaffe kostar ca 40 kronor blir det alltså en extra kostnad på 160 kr per månad. Det är ungefär vad din arbetsgivare betalar för dig för att du ska ha kaffe på jobbet. Inte helt försumbart. Tack för kaffet jobbet! 

Då detta är en blog någorlunda inriktad mot utdelningar så skulle det behövas ungefär 48 000 kr investerat kapital till en direktavkastning av 4% för att få in 160 kronor i månaden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar