onsdag 23 december 2015

Julstädning

Denna veckan har spenderats med att julstäda i portföljerna. Jag har förutom min månadsutdelande portfölj och The Project 60k, en ISK och IPS. Tanken är att ISK ska vara mestadels OMX30 bolag som ingår i superlånet och IPS fokus på mid/smalcap. Så såg det nästan ut för ett år sedan, men nu så var mina midcap innehav nästan lika stora i både IPS och ISK. Efter lite kalkylbladssudoku, så kom jag fram till att jag säljer av några av midcap innehaven i ISK och köper mer largecap för kassan. På så vis ökar jag utdelningen med någon hundralapp och även minskar bolagsrisken lite grann.

Minskade i Byggmax, Clas Ohlson och Vitrolife. Köpte små skvättar i Axfood, Industrivärden C, Investor A, Nordea, Skanska, Swedbank & TeliaSonera så att dessa tillsammans med Hennes & Mauritz ligger på samma nivå värdemässigt i portföljen.

Jag passade även på att minska ner innehavet i Knowit då detta blev lite för stort innehav både värdemässigt och sett till portföljernas totala utdelningsandel. För kassan inköptes Balder Pref. Utdelningen blir oförändrad men jag får in kapital snabbare eftersom Balder Preffen delar ut fyra gånger per år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar