onsdag 6 maj 2015

Hej då digital TV

När vi flyttade till hus förra hösten så beställde vi digital tv via Telia.  De tidigare ägarna hade parabol men jag ville inte använda det, samt att det skulle kosta mer än tv via internet. Jag ville även känna på det nya med digital tv. Tjänsten har fungerat utan problem. Så som kund är jag nöjd - men vi ser knappt på tv. De få gånger som vi har möjlighet att se så tittar vi på play tjänster via Apple TV och innan vi flyttade ihop hade inte ens min sambo tv. Så behovet av program baserad tv har inte direkt varit stort.

För någon vecka sedan så talade jag med en granne och det visar sig att vi tydligen har någon kabeltv lösning till husen som samfälligheten betalar. Igår kopplade jag in en antennsladd och tydligen så stämmer det. De vanliga kanalerna dök upp samt lite till. Se där!

I morse ringde jag till Telia och sa upp digital tv abonnemanget. Denna handling sparar mig 200 kronor i månaden eller 2400 kronor per år. Omräknat i utdelning från H&M skulle det motsvara ett behov av 247 stycken aktier eller ca 80 500kr beräknat på dagens kurs på 327 kronor. Räknar man med Telia aktier blir det 800 stycken eller 40 800kr på dagskursen 51 kr.

Nu vet jag att man inte riktigt kan jämföra utgifter och inkomster på så vis men det är ändå bra att göra räkneövningen på hur mycket som egentligen krävs för att finansiera en månadskostnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar