torsdag 14 maj 2015

Barnspar

Jag är lite sent på det då många har gett sin åsikt om att spara till barn redan. Men här kommer hur vi gör.

Idag sparar vi hela barnbidraget till vår dotter. Hälften i en ISK som min sambo sköter och resten i en KF som jag hanterar. I dagsläget har jag lagt fokus på att köpa utdelande Largecap bolag medans min sambo handlar fonder.

För mig som kommer från en familj som inte hade så mycket pengar över så är tanken på att kunna ge sina barn en bra ekonomisk start något självklart. I min sambos familj så har det alltid sparats barnbidrag så det var ingen diskussion att vi skulle göra det. 

Lika självklart som att spara till sina barn tycker jag det är att ge sina barn en sund ekonomisk inställning. Jag har haft arbetskollegor vars 18 åringar varken haft månadspeng eller egna pengar. Där föräldrarna betalar allt. Det är att inte ta ansvar för sina barn. Sannolikheten att någon med sådan uppväxt tar hela sparkapitalet och drar till Ibiza är högt. 

En stor punkt i diskussionen har just varit att man inte vill att barnen bränner upp pengarna på artonårsdagen. Skulle det hända så skulle man nog bli otroligt besviken. Men det handlar bara om pengar, jorden kommer fortsätta snurra, det kan kanske även vara en bra lärdom. Såsom mycket annat kan jag skriva detta nu, vi får se hur det känns om arton år...


Jag sparar även till mina syskonbarn. Varje barn har en egen kapitalförsäkring där de är förmånstagare. Här kommer det in 100 kronor varje månad där allting läggs i Avanza zero. Hitintills har det varit en otrolig resa, man blir glad varje gång man tänker på det. Hur något så obetydligt som 100 kronor i månaden, en utelunch och en glasspinne, kan ge sådant resultat. Här visas det återigen att en stor faktor i att spara är tid. 

Så spara till barnen men se även till att göra dem beredda på världen som är där ute. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar