fredag 8 februari 2019

Utdelningar Januari 2019

Årets första månad är över och det har varit sjukstuga här. VAB tre veckor i rad och Vabruari har knappt börjat. Fast det är sjukstuga så har utdelningarna tickat in, det är hela poängen med utdelningar, du ska inte behöva göra något.

Under månaden kom det in 567,06 kr innan skatt.

VärdepapperBelopp
EPR Properties109,42
Hemfosa Fastigheter58,8
Klövern A48,84
LTC Properties Inc81,84
PepsiCo Inc57,67
Realty Income Corp104,71
STAG Industrial Inc105,78
Total567,06

Sett till januari förra året är det en liten ökning på 0,51% och baserat på en månadskostnad på 20 000kr så täcker utdelningen 2,84%. Mestadels amerikaner denna månad, bortsett från Pepsi är det bara från fastighetsbolag. Under månaden har jag köpt in mig i Nordea igen, ökat i Telia, Castellum och Axfood. Ingen direkt analys, höjd utdelning på alla utom Axfood. 

Tidigt i månaden ökade jag lite i Skanska, som idag sänker utdelningen. Utdelningssänkningar är något som jag tycker man ska reagera på. En kortsiktigt reaktion av mig var att sälja de aktier jag köpte i början av året, till en liten vinst på 5.5%. Just nu har aktien backat 7,4%. Får läsa in mig mer på hur illa allt egentligen är i helgen och sen se om bolaget ska vara kvar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar